Fluoroza a odwapnienie

7 kwietnia 2022 Wyłączono przez 314-dev

Szukając informacji o potencjalnych problemach z zębami u dzieci, z którymi można się w przyszłości mierzyć, bardzo często wiele osób natrafia na dwa wzbudzające wiele obaw pojęcia, czyli odwapnienie i fluorozę. Co ciekawe, bardzo często są one mylnie używane zamiennie względem tej samej choroby. Jest to oczywiście ogromny błąd. Fluoroza a odwapnienie — jakie są różnice, a także czym się te dwie choroby pomiędzy sobą różnią i z czym konkretnie się wiążą?

Różnica między odwapnieniem a fluorozą

Fluoroza a odwapnienie — czym się te dwie choroby charakteryzują? Przede wszystkim wiedzieć na samym początku trzeba to, że są to dwie zupełnie różne przypadłości i pod żadnym pozorem nie powinny być one używane zamiennie pomiędzy sobą. Czym jednak konkretnie są?
Fluor jest jedna z substancji, która jest niezębna do prawidłowego rozwoju zębów. Często jest on stosowany profilaktycznie np. do zapobiegania powstawaniu w zębach ubytków. Jeśli jednak w organizmie dziecka ilość fluoru będzie zbyt wysoka, może to spowodować spore problemy z zębami. Pojawić się wtedy może zaburzenie mineralizacji szkliwa. Początkowo objawiać się to będzie pojawiającymi się na zębach białymi plamkami, które z czasem będą brązowieć.
Jeśli natomiast chodzi o odwapnienie, to jest to sytuacja, w której w organizmie dziecka zaczyna brakować wapnia. Jeśli stężenie tego pierwiastka zbyt mocno spadnie, dojdzie do demineralizacji szkliwa, czyli tkanki pełniącej funkcję obronną dla głębiej położonych warstw zęba. Rzecz jasna prowadzić to będzie do poważnego rozwoju próchnicy. Czym się objawia odwapnienie? Przede wszystkim pojawią się wtedy białe plamki, a także wyczuwalna może być chropowatość na zębie.

Jak najprościej odróżnić odwapnienie od fluorozy?

Jak więc doskonale widać, w obu przypadkach jednym z podstawowych i pojawiający się na samym początku objawem, są widoczne gołym okiem białe plamki. Warto więc dowiedzieć się teraz, jak się powinno obie te choroby pomiędzy sobą odróżniać. Fluoroza a odwapnienie — jak je odróżnić?
To, co odróżnia te dwie choroby od siebie to moment, w którym pojawiły się białe plamki. Jeśli są one obecne na zębach dziecka od samego początku, czyli od chwili wyjścia ich z dziąseł, ma się wtedy do czynienia z fluorozą. Jeśli jednak pojawiły się na zębach po pewnym czasie od ich wyrośnięcia, wtedy z całą pewnością ma się do czynienia z odwapnieniem.

Jak leczyć fluorozę i odwapnienie?

Jak więc widać, choć obie te choroby wydają się na początku podobne, to jednak są one od siebie diametralnie różne. Zupełnie różne powinno być również ich leczenie. Jak więc powinno przebiegać w obu tych przypadkach?

Leczenie fluorozy polega przede wszystkim na uzupełnianiu braków w szkliwie, co paradoksalnie leczy się właśnie fluorem. Drugim ważnym krokiem jest rozpoczęcie stosowania pasty bez fluoru, aby zmniejszyć jego podaż, a tym samym obniżyć jego stężenie w organizmie.
Jeśli chodzi o odwapnienie, to leczenie polega przede wszystkim na stosowaniu specjalnych preparatów fluorkowych, które zawierają w sobie duże ilości fluoru.