Torbiel na zębie – objawy

25 maja 2022 Wyłączono przez 314-dev

Torbiel na zębie objawy — takie pytanie coraz częściej zadawane jest u stomatologa podczas zwykłej okresowej wizyty. Jest to przypadłość dość dostępna, która rozwija się niepostrzeżenie i długo nie daje żadnych objawów. Nic więc dziwnego, że tak wiele osób stara się o niej dowiedzieć nieco więcej. Torbiel na zębie objawy, przyczyny, leczenie — co należy wiedzieć?

Jakie są rodzaje torbieli zębopochodnej?

Od czego powinno się zacząć zdobywanie wiedzy na temat tej przypadłości? Rzecz jasna od tego, jakie są jej rodzaje. Jak się bowiem okazuje, wyróżnić można kilka wersji, w zależności od tego, w którym miejscu dokładnie się taka przypadłość pojawi.
Zdecydowanie najpowszechniej występującą wersją jest torbiel korzeniowa zęba. Przypadłość ta spowodowana jest toczącym przez długi czas dany ząb stanem zapalnym. Torbiel pojawia się w takiej sytuacji w okolicy kości szczęki, przy wierzchołku zęba. Co ciekawe, najczęściej dotyczy zębów przednich.
Drugim często występującym rodzajem torbieli jest wersja zawiązkowa, która pojawia się w kości żuchwy. Spowodowana jest ona najczęściej zaburzonym wzrostem zęba lub zębem zatrzymanym.
Ostatnim często występującym rodzajem torbieli jest wersja dziąsłowa. Pojawiać się ona może u dorosłych, choć przeważa wśród dzieci. Wygląda jak niewielki biały guzek obecny na dziąśle.

Objawy torbieli zęba – jak wyglądają?

Bez względu jednak na to, jaki rodzaj torbieli pojawi się u danej osoby, najważniejszą sprawą jest to, jakie będą występowały jej objawy. Jeśli pacjent będzie je znał, możliwe będzie szybkie zareagowanie i rozpoczęcie leczenia. Torbiel na zębie objawy — co należy wiedzieć?
Wiedzieć trzeba to, że na początkowym etapie rozwoju torbiel nie daje żadnych objawów swojej obecności, przez co niezwykle trudno jest o jej rozpoznanie. Wraz z jej rozwojem pojawiać się jednak będą coraz silniejsze dolegliwości. Na samym początku pacjent zacznie odczuwać rozpieranie i ucisk w miejscu, w którym pojawiać się będzie torbiel. Dodatkowo pojawić się może zaburzenie symetrii twarzy, w tym oczywiście opuchlizna. Bardzo szybko odczuwalny zacznie być ból zęba, a także tkliwość dziąsła. Na następnym etapie pojawi się na dziąśle guzek, z którego następnie może zacząć wyciekać płyn. Ostatnim etapem rozwoju torbieli jest rozchwianie zębów i zaburzenie czucia.

Jak leczyć torbiel na zębie?

Jak więc widać, torbiel na zębie niesie ze sobą naprawdę nieprzyjemne dolegliwości, które mogą spowodować poważne problemy z uzębieniem. Nic więc dziwnego, że często pacjenci pytają swoich stomatologów, jak wygląda proces leczenia takiej przypadłości. Jak leczy się torbiel na zębie?
Oczywiście wszystko w tym wypadku zależy tak naprawdę od stopnia zaawansowania danego przypadku. Podstawowym sposobem lecenia jest wykonanie zabiegu leczenia kanałowego, co często umożliwia zachowanie danego zęba. Często przeprowadza się także chirurgiczne usunięcie danego fragmentu. Przy znacznie bardziej zaawansowanych zmianach i większym stopniu rozwoju torbieli niezbędne staje się usunięcie zęba.