Ból dziąsła nad ósemką – co robić?

1 lutego 2022 Wyłączono przez 314-dev

Dolegliwości bólowe w obrębie dziąseł mogą mieć różne przyczyny. Mogą być one błahe i wynikać na przykład z zaniedbań higienicznych, jednak również przykre dolegliwości mogą być związane z poważnymi dolegliwościami i dlatego nigdy nie powinny być bagatelizowane.

Co wywołuje ból dziąsła?

Jak wspomniano powyżej, ból dziąseł może mieć bardzo różnorodne przyczyny. Zazwyczaj nieprzyjemne dolegliwości mają związek z rozwojem próchnicy, która pojawia się na skutek braku odpowiedniej higieny jamy ustnej, braku regularnych konsultacji stomatologicznych, spożywania diety bogatej w cukry oraz aktywności bakterii chorobotwórczych. W tym wypadku brak odpowiedniej profilaktyki prowadzi do rozwoju stanu zapalnego miazgi zębowej, a w skrajnych przypadkach do utraty zębów. Poza tym, ból dziąseł może mieć związek z pęknięciem szkliwa na skutek bruksizmu lub wadliwie przeprowadzonego leczenia protetycznego. Ból może mieć również związek z wykonywanym leczeniem kanałowym oraz paradontozą.

Ból dziąsła nad ósemką może być objawem wyrzynania się zęba mądrości. W tym przypadku nieprzyjemne dolegliwości wynikają na przykład z braku dostatecznego miejsca w jamie ustnej dla nowego zęba. Uporczywy ból może w tym wypadku promieniować na okolice uszu oraz w rejon migdałków. Co ważne, ból dziąsła nad ósemką zwykle występuje wraz z obrzękiem, a nawet stanem zapalnym. W tym przypadku, dolegliwościom towarzyszy pojawianie się ropnej wydzieliny, nieprzyjemnego zapachu z ust, krwawienie, świąd, a nawet szczękościsk.

Warto dodać, że tego typu ból może być dla pacjenta bardzo dokuczliwy, ze względu na jego nasilenie oraz długi czas występowania. Ból ten może się bowiem utrzymywać nawet przez kilka tygodni. Tego typu przedłużające się niepokojące objawy są zawsze wskazaniem do diagnostyki stomatologicznej, w tym konsultacji lekarskiej. Nie można bowiem zapominać o tym, że w pojedynczych przypadkach może dochodzić do nieprawidłowego wzrostu zębów mądrości, który zagraża zdrowiu pacjenta.

Co pomoże na ból dziąsła?

Ból dziąseł nad ósemką można uśmierzać za pomocą kilku sposobów. Wśród nich wymienić należy przykładanie chłodnych okładów do obolałego miejsca oraz stosowanie płukanek z ziół, w tym na przykład z szałwii lub rumianku. Alternatywnie można również zastosować płukanki roztworem wody utlenionej. Poza tym, wskazane jest unikanie spożywania twardych i gorących potraw oraz zastępowanie ich zupami czy kremami. W ograniczaniu dolegliwości pomocne może okazać się również stosowanie olejku z goździka, który wykazuje działanie przeciwzapalne. W jego skład wchodzi między innymi eugenol, który wykazuje właściwości znieczulające. Wśród innych produktów niwelujących ból można wymienić eukaliptus oraz czosnek. Ponadto przykre objawy można ograniczać, stosując leki przeciwbólowe oraz przeciwzapalne dostępne w sprzedaży aptecznej.

Ból dziąsła nad ósemką – co dalej?

Dolegliwości bólowe mogą mieć związek z częściowym zatrzymaniem wyrzynania ósemek. W tym przypadku płat dziąsłowy całkowicie lub częściowo pokrywa koronę zęba. W tym rejonie dochodzi do gromadzenia się resztek pokarmowych, wzrostu aktywności i liczebności chorobotwórczych bakterii oraz rozwoju stanu zapalnego. W tym przypadku postępowanie obejmuje wymienione powyżej środki doraźne, jak również postępowanie chirurgiczne mające na celu wycięcie płata dziąsłowego. W niektórych wypadkach konieczne okazuje się jednak usunięcie zęba mądrości.