Zęby a ból głowy

15 września 2022 Wyłączono przez 314-dev

Przewlekły ból głowy znajduje się na szczycie listy dolegliwości medycznych. Często trudno jest określić dokładnie jego przyczynę, a czasem jeszcze trudniej znaleźć skuteczne sposoby na złagodzenie tego rodzaju dolegliwości. W raportach naukowych podaje się, że napięcie mięśni jest czynnikiem przyczyniającym się w około 80 procentach wypadków do pojawiającego się bólu głowy. Prawda jest jednak taka, że wśród powodów pojawić się mogą również problemy natury stomatologicznej. Przyjrzyjmy się tej kwestii. Czy faktycznie istnieje relacja zęby a ból głowy?

Czy zepsute zęby mogą powodować ból głowy?

Wspomnieliśmy już o napięciu mięśniowym, które powoduje bóle głowy. Warto zauważyć, że może to być bezpośrednio spowodowane lub pogorszone przez problemy z zębami. Mięśnie żuchwy każdego dnia pracują niezwykle ciężko, a kiedy zęby nie są odpowiednio wyrównane lub gdy dochodzi do nadmiernego zaciskania szczęki lub zgrzytania zębami, może to być odczuwane przez układ nerwowy w głowie. Główną rolę w tym mechanizmie odgrywa nerw trójdzielny, znajdujący się w żuchwie, policzku i czole. To właśnie on odpowiada za przekazywanie wrażeń z twarzy do mózgu. Jeżeli dochodzi do gwałtownego przeciążenia, jeśli wystąpił jakiś problem zdrowotny z jamą ustną, zębami lub szczęką, wówczas ból może promieniować do głowy.

To jednak nie wszystko. Prawdziwym problemem mogą okazać się bowiem zepsute zęby. Nieleczona próchnica, ropień nazębny, również choroby przyzębia – to wszystko może promieniować na nerwy znajdujące się w głowie. Istnieje wiele możliwych powodów, dla których to właśnie ból zepsutego zęba powoduje ból głowy. Najczęściej są to ubytki, w których gnieżdżą się bakterie atakujące nerwy około zębowe. Bezpośrednią przyczyną determinującą ból głowy może być także pęknięty ząb. Dlaczego? Jeśli ząb jest pęknięty lub ukruszony wystarczająco głęboko (zniszczenie szkliwa), może to wpłynąć na nerwy wewnątrz zęba – pod szkliwem zębina jest wyjątkowo miękka i podatna na urazy. Może to powodować ból zębów, a w konsekwencji ból głowy.

Gdzie boli głowa od zębów?

Odpowiedź na tak postawione pytanie nie jest prosta. Na przykład niektórzy zgłaszają to jako ból w środku głowy lub tępy ból, który zaczyna się między oczami i rozprzestrzenia się w kierunku uszu. Ból może być uogólniony i odczuwany na całej głowie lub może dotyczyć tylko jednej strony (zwykle tej, po której występuje problem stomatologiczny). Może być to ból stały lub odczuwany jako okresowe doznania pulsujące albo kłujące.

Generalnie jednak bóle głowy spowodowane problemami dentystycznymi mogą być poprzedzone innymi symptomami. Należy do nich ból za oczami, ból samych mięśni żuchwy lub uszu. Do tego dochodzi duża czułość skóry na głowie. Aby odpowiednio zdiagnozować relację zęby a ból głowy, ważne jest, aby podczas wizyty w gabinecie stomatologicznym wskazać lekarzowi wszelkie widoczne czynniki wyzwalające i determinujące takie doznania bólowe. Te wskazówki mogą pomóc dentyście ocenić możliwe przyczyny bólów głowy i zapewnić skuteczniejsze leczenie stomatologiczne.

Czy przy migrenie bolą zęby?

Warto tutaj zwrócić jeszcze uwagę na pewne odwrócenie sytuacji. Otóż czasami to ból głowy może promieniować na szczękę. Dzieje się tak zazwyczaj w przypadku ostrych ataków migrenowych.

Podczas gdy większość migren koncentruje ból w górnej części głowy i twarzy, możliwe jest również odczuwanie dolegliwości w niższych rejonach. Właśnie dlatego niektórzy doświadczają ataku migreny, który jako żywo przypomina ból zębów. Termin medyczny określający ten stan to ból nerwowo-naczyniowy twarzy.