Czy krzywe zęby to powód do wstydu?

12 listopada 2022 Wyłączono przez 314-dev

Nie każda osoba może pochwalić się idealnym uśmiechem i prostymi zębami. Stomatolog nierzadko stwierdza wady zgryzu, które nie stanowią tylko defektu estetycznego, ale też zdrowotnego. Okazuje się, że krzywe zęby stanowią istotny problem, któremu trzeba przeciwdziałać, jeżeli celem jest uniknięcie poważniejszych dolegliwości. Wady zgryzu są bardzo powszechne w obecnych czasach. Sporo osób zastanawia się, czy krzywe zeby to powod do wstyduu.

Dlaczego pojawiają się wady zgryzu i krzywe zęby?

Wielu pacjentów zastanawia się, czy krzywe zeby to powod do wstydu. Oczywiście nie, jednak warto leczyć taki problem. Warto zaznaczyć, że krzywe zęby to spory problem, który dotyczy szerszego grona ludzi w różnym wieku. Nierzadko objawiają się one w postaci różnego typu wad zgryzu, które burzą estetykę uśmiechu, a ponadto wprowadzają w kompleksy oraz powodują dyskomfort. Należy zdawać sobie sprawę z tego, że wady zgryzu oraz krzywe zęby mogą stanowić znacznie poważniejszy problem objawiający się uniemożliwieniem dokładnej higieny jamy ustnej, co przekłada się na powstawanie ubytków oraz próchnicy. W pewnych przypadkach wady tego typu niosą za sobą nawet takie problemy jak na przykład trudność z gryzieniem oraz prawidłową wymową.

Sporo osób nie wie, czy krzywe zeby to powod do wstydu. Oczywiście nie ma czego się wstydzić, gdyż często nie ma się na to wpływu, jednak leczenie ortodontyczne zdecydowanie jest zalecane. Warto dodać, że krzywe zęby, które określane są przez dentystów jako zęby stłoczone to zjawisko, które objawia się nieprawidłowym ułożeniem zębów. Przeważnie poszczególne zęby zachodzą na siebie, obracają się, a ponadto wyrastają w niewłaściwym miejscu bądź pod nieodpowiednim kątem. Tego typu sytuacja uniemożliwia dokładniejsze oczyszczenie powierzchni zębów ze znajdujących się między nimi resztek jedzenia oraz płytki nazębnej.

Efektem takiego stanu jest to, że można narazić się na próchnicę, paradontozę, a nawet na zapalenie dziąseł. Co więcej, w ekstremalnych przypadkach niezaleczony stan zapalny może przenieść się również na przylegającą do dziąsła kość i spowodować zapalenie przyzębia, które nierzadko prowadzi do utraty zęba bądź paru zębów. Wielu pacjentów zastanawia się, czy krzywe zeby to powod do wstydu.

Krzywe zęby nie tylko defektem kosmetycznym

Krzywe zęby nie są tylko nieestetycznym problemem. Mowa tutaj o większym problemie, gdyż mogą one sprzyjać rozwojowi próchnicy, przy dużej anomalii dochodzi nawet do ranienia dziąseł oraz policzków, a ponadto do stanów zapalnych dziąseł. Niekiedy pojawiają się też wady wymowy. Co więcej, krzywe zęby mogą powodować problemu ze spożywaniem pokarmu. Dlatego bardzo istotne jest leczenie takiego stanu. W przypadku krzywego zgryzu bardzo ważna jest szybka diagnostyka. Im wcześniej zostanie określona wada zgryzu, a leczenie będzie szybko wdrożone istnieje wtedy większa szansa na wyleczenie. Istotne są systematycznego wizyty w gabinecie dentystycznym. Warto zauważyć, że najpopularniejszą metodą poprawy zgryzu jest aparat ortodontyczny, który może być zastosowany nie tylko u pociech, ale też u osób dorosłych. Bardzo dużo ludzi nie wie, czy krzywe zeby to powod do wstydu.

Skąd pojawiają się wady zgryzu?

Istnieje bardzo dużo powodów, dla których zęby znajdujące się w obrębie szczęki tłoczą się i ustawiają się krzywo w stosunku do siebie. Warto wiedzieć, że podstawowy podział przyczyn powstawania wad zgryzu oraz krzywych zębów rozdziela je na czynniki genetyczne oraz czynniki nabyte. Warto wiedzieć, że czynniki genetyczne to takie, w przypadku których źródłem problemów często są sytuacje, tj. zbyt mała ilość miejsca w łuku zębowym. Nierzadką przyczyną wad zgryzu jest zbyt szybka wymiana zębów mlecznych na stałe. Narażone są na to ludzie, u których mleczaki wypadają zbyt szybko, a wyrzynające się zęby stałe nie są odpowiednio nakierowane na swój prawidłowy tor wzrostu. Często przesuwają się one w luki po innych zębach. W pewnych przypadkach wady zgryzu oraz krzywe zęby mają też charakter nabyty i wynikają na przykład z urazów mechanicznych.

Trzeba wiedzieć o tym, że szkodliwe dla zdrowia uzębienia mogą być również nieprawidłowe nawyki. Mowa tutaj między innymi o ssaniu kciuka czy obgryzaniu paznokci. Jednakże w przypadku ludzi dorosłych zęby przeważnie przekrzywiają się w wyniku wyrastających zębów mądrości napierających na pozostałe zęby, które znajdują się w łuku, a ponadto powodują ich przesuwanie. Warto wiedzieć, że podstawowym sposobem na wyeliminowanie ryzyka pojawienia się poważniejszych wad zgryzu bądź zmniejszenie ich skutków jest oczywiście dokładna diagnostyka. Przeprowadzane są badania diagnostyczne w gabinetach stomatologicznych.

Celem jest pełne wyleczenie wad zgryzu. W obecnych czasach coraz więcej osób skarży się na krzywe zęby. W takim przypadku często zalecana jest operacja zgryzu bądź zastosowanie aparatu ortodontycznego stałego. Co istotne, właściwie przeprowadzona diagnostyka zgryzu pozwoli dokładniej ocenić stan zarówno pojedynczych zębów, jak i całych łuków zębowych.